Metoda Krakowska ma na celu rozwinięcie funkcji poznawczych u dzieci, u których nie działają one w sposób prawidłowy z powodu różnych zaburzeń. Jest ona stosowana u chorych na zespół Aspergera, zespół Downa, Autyzm, Alalię, a także u dzieci zagrożonych dysleksją. Metoda Krakowska obejmuje zbiór technik pomagających rozwinąć u dziecka zaburzonego wszystkie prawidłowe etapy rozwoju.
Początki
Pod koniec lat osiemdziesiątych profesor zw. Dr hab. Jagoda Cieszyńska działając wraz z Krakowskim Zespołem Diagnozy i Terapii, po udanych badaniach nad dziećmi niesłyszącymi i wpływem nauki wczesnego czytania na ich rozwój, postanowiła pójść o krok dalej. Badaniami objęto także dzieci z zaburzeniami rozwoju, mające problem z komunikacją. Do dziś metoda ta osiąga świetne rezultaty i wciąż jest udoskonalana.
Na czym polega
Główną techniką Metody Krakowskiej jest Symultaniczno – Sekwencyjna Nauka Czytania. Jej podstawą jest rozpoczęcie nauki od poznania samogłosek. Dziecko wielokrotnie je powtarza, uczy się je rozpoznawać, a następnie odczytywać. Ten sam proces nauki odnosi się do sylab. Nie jest to technika szybka i prosta. Wymaga poświęcenia masy czasu i uwagi dziecku z zaburzeniami. Pracuje ono z terapeutą, ale w dużej mierze również z rodzicami. Nie jest to łatwa praca i wymaga ogromnej determinacji, ale przynosi ogromne rezultaty. Dzieci, z którymi kontakt nie był możliwy, po czasie są w stanie komunikować się z rodzicami. Co ciekawe ta nauka czytania nie polega na uczeniu się rozpoznawania liter, ale na poznawaniu ich znaczenia. I w tym momencie do nauki włącza się obraz, dźwięk i ruch. Inna ważna metoda to nauka rzeczowników, jego odmian, czasowników, składni i części mowy. Chodzi w niej o to, by dziecko zakodowało i utworzyło w umyśle system językowy, dzięki któremu będzie w stanie komunikować się z otoczeniem. Trzecia ważna metoda to praca ze słuchawkami. Dziecko odcina się od wszelkich bodźców zewnętrznych w postaci dźwięków, które go rozpraszają i poddane tylko dźwiękom ze słuchawek wykonuje ćwiczenia, dzięki którym uczy się odbierać i przetwarzać bodźce słuchowe.
Pomoce terapeutyczne
Pomoce terapeutyczne są niezbędnym elementem nauki. To ważne, żeby kojarzyła się ona dziecku z czymś przyjemnym, z zabawą. Różne gry i zabawki, które trenują słuch i wzrok, a także stymulują możliwości intelektualne dzieci z zaburzeniami rozwoju to świetne uzupełnienie dla Metody Krakowskiej. Wiele pomocy dydaktycznych jest kierowanych właśnie z myślą o niej. Na przykład specjalne obrazki i zabawki są wykorzystywane do pracy z dzieckiem przy stoliku, w trakcie nauki kodowania systemu językowego. Ciekawą formą jest na przykład zestaw plakietek z obrazkami ukazującymi daną czynność i etykietek ją opisujących. Dzięki nim dziecko uczy się rozumieć pytania i odpowiadać na nie z użyciem przyimków. Ogromny wybór pomocy terapeutycznych znajdziesz w sklepie Pomoce terapeutyczne i logopedyczne sklep Juniora.pl.
Metoda Krakowska to nie tylko zwykła nauka czytania, ale neurobiologiczna terapia, która skutecznie wpływa na prawidłowy rozwój dzieci.