Metoda Krakowska® swoimi początkami sięga końca lat osiemdziesiątych. Katedra Logopedii na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie oraz Zespół Diagnozy i Terapii Języka stworzyła ją pod okiem Pani profesor Jagody Cieszyńskiej. Początkowo obejmowała ona tylko dzieci niesłyszące i dotyczyła wpływu nauki czytania na rozwój zdolności komunikacyjnych u tych dzieci. Pozytywne rezultaty zachęciły zespół badaczy do rozszerzenia powyższych badań między innymi na dzieci chorujące na Autyzm.
Jakie daje rezultaty?
Dzieci chorujące na Autyzm, zespół Downa, zespół Aspergera i inne zaburzenia, dzięki Metodzie Krakowskiej są w stanie komunikować się z innymi oraz nazywać osoby,rzeczy i cechy. To niesamowite, że jest możliwość porozumienia się z dzieckiem, które zdaje się żyć we własnym świecie bez możliwości nawiązania jakiegokolwiek kontaktu mimo wielu prób.
Wyzwanie zarówno dla dziecka, jak i rodzica
Dziecko z zaburzeniami jest zdekoncentrowane i ciężko na dłuższą chwilę czymś je zająć i zainteresować. Jego funkcje poznawcze nie działają w sposób prawidłowy i mimo, że żyje w świecie z którego normalnie mogłoby czerpać i uczyć się nowych rzeczy ograniczenia na to nie pozwalają. W rezultacie pozostawione same sobie nie robi postępów. Natomiast Metoda Krakowska® poprzez regularność wymusza proces poznawczy. Rodzic wychowujący dziecko z zaburzeniami rozwoju zawsze zmaga się z mnóstwem zmartwień i negatywnych emocji. Często jest skazany sam na siebie i łatwo może się poddać. Dowiadując się o Metodzie Krakowskiej wielu rodziców jest pełnych nadziei i z zapałem zabiera się do pracy z dzieckiem, ale już po krótkim czasie pojawia się uczucie rozczarowania. Dlaczego? Metoda ta przede wszystkim wymaga poświęcenia mnóstwa czasu i zapału. Niezbędna jest również regularność – trzeba ćwiczyć z dzieckiem każdego dnia. Może to być szczególnie trudne w początkowej fazie, dlatego że tak jak wspomniano powyżej dziecko z zaburzeniami ma duży problem z koncentracją i ciężko skupić jego uwagę nawet przez krótką chwilę.
Metoda Krakowska® – na czym polega?
Jest to metoda trójetapowa i obejmuje kolejno powtarzanie, rozumienie i nazywanie.
- Powtarzanie rozpoczyna się od regularnego zakładania dziecku słuchawek z nagraniami sylab i samogłosek. Kolejną fazą pierwszego etapu jest codzienne siedzenie z dzieckiem przy stoliku i wskazywanie mu pisanych sylab i samogłosek razem z wypowiadaniem ich.
- Rozumienie polega na tym samym, tyle że to dziecko wskazuje na odpowiednią sylabę lub samogłoskę wypowiadaną przez dorosłego.
- Nazywanie to ostatni etap i chodzi w nim o to, że dziecko któremu wskażemy pisaną sylabę lub samogłoskę, znając jej brzmienie samodzielnie ją wypowiada.
Fachowa pomoc!
Najwięcej pracy z dzieckiem wykonują oczywiście rodzice, gdyż to oni spędzają z nim najwięcej czasu. Ale mogą także liczyć na pomoc odpowiednio wyszkolonych w tej dziedzinie terapeutów, jak i samej Pani profesor – także na forach internetowych.
Gabinet Terapia Juniora
https://terapia.juniora.pl/terapia-autyzmu/
Strzelecka 34
Lublin 20-805